Expats laten van zich horen: ‘We betalen te veel en krijgen te weinig’
Een enquête van
Dutch News onder bijna 700 internationale huurders schetst een scherp beeld van de Nederlandse woningmarkt — en zet vraagtekens bij het idee dat expats verantwoordelijk zouden zijn voor de hoge prijzen.
Een derde van de deelnemers geeft aan 35 tot 50% van hun nettosalaris kwijt te zijn aan huur. Anderen hebben te maken met gestolen borg, slecht onderhoud, nepadvertenties en zelfs illegale huisuitzettingen. Een huurder uit Haarlem die meer dan €1.200 per maand betaalt, zegt dat de verhuurder lekkende leidingen negeerde. Een ander meldde dat er stiekem beveiligingscamera’s waren geïnstalleerd in hun woning in Amsterdam.
Bijna de helft overweegt te vertrekken uit Nederland vanwege de woningsituatie — sommigen zijn al weg. “Net NL verlaten vanwege deze woningwaanzin,” zei een oud-bewoner tegen Dutch News
Ook het beeld dat expats de prijzen opdrijven, krijgt tegengas:
“Welke immigrant komt naar Nederland met het doel om meer dan €2.000 per maand te betalen om in het centrum te wonen, in superoude, scheve en krappe huizen, vaak zonder buitenruimte?”
“Als mensen zoals ik naar andere landen gaan, wie is daar dan uiteindelijk de dupe van?