Is het nog steeds de moeite waard om expat in Nederland te zijn?
Voor veel mensen wel. Zelfs met de kortingen is het belastingvoordeel aanzienlijk, vooral in een land waar de kosten van levensonderhoud in grote steden als Amsterdam, Utrecht en Den Haag blijven stijgen. Als je werkgever de 30%-regeling aanbiedt, kan dit elke maand enkele honderden euro's meer op je bankrekening betekenen, wat geld is dat je kunt gebruiken voor betere huisvesting, gezinssteun of spaargeld.
Op forums zoals Reddit en expatgroepen op LinkedIn en Facebook zeggen veel nieuwkomers dat de regeling nog steeds een grote aantrekkingskracht heeft. Sommige mensen zijn teleurgesteld over de bezuinigingen, vooral degenen die hun verhuizing vijf jaar lang hadden gepland in de verwachting van de volledige 30%. Maar anderen merken op dat zelfs 20% of 10% belastingvrij beter is dan niets, vooral als je verhuist vanuit landen met vergelijkbare of hogere belastingtarieven.
Op de vraag of expats nog steeds hierheen zouden zijn verhuisd zonder de uitspraak, zeiden veel Reddit-gebruikers dat ze dat zonder de belastingvrijstelling niet zouden doen, maar dat ze zouden blijven als het werd ingetrokken, omdat ze nu gesetteld zijn en zich op hun gemak voelen in hun Nederlandse levensstijl. “Hoewel ik nu niet weg zou gaan, zou ik waarschijnlijk niet hierheen zijn verhuisd,” zei een gebruiker.
Het is in ieder geval iets dat helpt om de eerste paar jaar van de overgang soepeler te laten verlopen, wanneer kosten zoals borg, schoolgeld of zelfs fietslessen zich snel kunnen opstapelen.